Wednesday, January 13, 2010

Krisis Istana Kelantan.

Hari ini, akhbar Berita Harian menyiarkan berita muka depan bertajuk 'Istana Jumpa Rakyat' iaitu berkenaan siri penerangan pihak istana berhubung dengan kemelut atau lebih tepat disebut krisis yang berlaku dalam keluarga istana Kelantan berikutan kegeringan KDYMM Al-Sultan Kelantan sejak bulan Mei tahun lepas. Sesungguhnya usaha ini amat baik dan perlu untuk memberikan penjelasan kepada rakyat tentang situasi yang sedang berlaku. Akhbar itu memetik kenyataan Pengelola Istana Kelantan tentang perlunya rakyat mengelakkan diri untuk bercakap sembarangan tentang perkembangan terkini yang sedang berlaku demi memelihara kemuliaan institusi istana.

Namun, bagi saya yang terlebih penting ialah agar krisis perebutan hak untuk mewakili KDYMM Sultan dapat diselesaikan dengan baik dan segera kerana ia amat tidak molek kepada kelangsungan dan kemuliaan institusi Kesultanan Negeri Kelantan. Secara zahirnya, telah jelas dalam Undang-undang Tubuh Negeri Kelantan bahawa Tengku Mahkota akan dilantik sebagai Pemangku Raja apabila berlaku sesuatu musibah ke atas KDYMM Sultan sama ada gering atau tidak berada dalam negeri untuk sesuatu tempoh tertentu. Justeru itu, semua pihak harus menghormati dan taat kepada titah perintah YTM Pemangku Raja. Jika ini difahami dan dituruti, nescaya krisis yang sedang kita saksikan sekarang tidak akan berlaku.

Kita sebenarnya tidak mengetahui akan sebab sebenar kenapa boleh timbul krisis ini. Hanya keluarga diraja terdekat sahaja yang benar-benar tahu. Oleh yang demikian, kita haruslah mengelakkan diri dari bercakap atau berbincang tanpa usul periksa kerana ia hanya mengundang kepada suasana yang lebih 'tidak selesa'. Sebaiknya kita berdoa agar krisis ini akan cepat selesai dan agar KDYMM Sultan cepat sembuh.

Kita memohon kepada kebijaksanaan YTM Pemangku Raja untuk mengendalikan kemelut keluarga ini dengan penuh berhemah. Mungkin ini adalah ujian pertama kepada YTM sebagai Pemangku Raja yang pastinya nanti akan mewarisi takhta Kesultanan Kelantan. Semoga kebijaksanaan YTM Tuanku akan mendatangkan kebaikan kepada rakyat dan negeri Kelantan.

Raja Payung Rakyat...

No comments:

Post a Comment