Wednesday, July 15, 2009

N41 Manek Urai.

Semalam berlangsungnya pilihanraya kecil bagi Dewan Undangan Negeri N41 Manek Urai. Keputusan telahpun diketahui dengan Pas mengekalkan penguasaannya walaupun dengan kemenangan tipis 65 undi. Keputusan pengundian memperlihatkan undi Pas merosot, manakala undi untuk Umno meningkat begitu ketara sekali.

Walau apapun, Pas perlu mengkaji dengan teliti faktor kemerosotan ini demi untuk memastikan kerusi Manek Urai akan terus menjadi milik Pas dalam plihanraya umum akan datang. Umno sudah pasti akan terus bersemangat untuk 'menawan' Manek Urai biarpun kekalahan ini begitu pahit untuk diterima setelah mengerah segala jenis jentera kerajaan dan menghabiskan begitu banyak wang.

Saya suka untuk menyentuh isu pilihanraya ini dari sudut bagaimana setiap parti yang bertanding berusaha untuk memenangi hati pengundi. Pas dan Pakatan Rakyat terus berusaha untuk mendedahkan kepincangan kerajaan Barisan Nasional dan menyeru para pengundi agar memilih mereka untuk mewujudkan sebuah kerajaan yang telus, adil dan selaras dengan kehendak Islam. Umno dan BN dengan kelebihan kewangan, terus menabur janji kebendaan dan mengagihkan duit ringgit kepada para penduduk Manek Urai agak memilih mereka. Ternyata sepanjang tempoh berkempen, penduduk Manek Urai agak bertuah kerana ditaburi dengan wang ringgit dan kebendaan.

Di sini, kita melihat bagaimana Umno dan BN masih dengan taktik lama dalam mempengaruhi pengundi. Bagaimanapun ia tetap berkesan bagi kawasan yang agak mundur, pedalaman dan agak ketinggalan dari kemudahan prasarana awam. Apatah lagi di kawasan yang majoritinya atau hampir seratus peratus Melayu. Tidakkah sedar bahawa, keadaan ini begitu sinonim dengan orang Melayu. Tabur sahaja duit, sudah pasti mengena. Kadang-kadang terasa malu juga dengan orang-orang Melayu ini. Terfikir juga bagaimana bila disebut orang Melayu, kaum-kaum lain khususnya Cina dan India akan tersenyum sinis melihat gelagat orang Melayu yang mudah digula-gulakan dengan wang ringgit dan janji pembangunan. Terasa betapa rendah dan tidak bernilainya maruah orang-orang Melayu.

Jika beginilah keadaannya, sampai bila pun orang Melayu akan terus dan senang dipermainkan oleh pihak yang berkepentingan. Nasib la orang Melayu...

No comments:

Post a Comment