Wednesday, June 17, 2009

DYMM Raja Perempuan Kelantan.

Saya agak terkejut apabila membaca beberapa artikel berkenaan perihal DYMM Raja Perempuan Kelantan Tengku Anis Binti Al-marhum Tengku Abdul Hamid yang kesemuanya adalah bersifat negatif. Saya tidak pasti sama ada mahu mempercayai atau tidak akan kebenaran tuduhan dalam artikel tersebut dan rasanya saya tidak perlu untuk saya mengulas tentang hal itu.

Cuma, saya ingin berkongsi sedikit pengalaman tentang kebaikan dan keprihatinan DYMM Raja Perempuan Kelantan di atas beberapa peristiwa yang melibatkan kepentingan rakyat jelata dan yang saya alami sendiri bersama DYMM Tuanku.

Beberapa tahun lepas, saya pernah mengajukan permohonan kepada pihak-pihak berkuasa tempatan malah ke peringkat pengetahuan bekas Perdana Menteri Abdullah Badawi tentang masalah perhubungan jalanraya yang tidak sempurna ke sebuah penempatan rakyat di Jajahan Gua Musang. Malangnya tidak mendapat sebarang tindakbalas positif melainkan janji demi janji sedangkan masalah ini sudah berlanjutan 20 tahun lebih. Maka saya memberanikan diri memanjatkan masalah ini kepada pengetahuan DYMM Raja Perempuan dan terus mendapat reaksi segera daripada DYMM Tuanku. Alhamdulillah proses pembinaan jalanraya yang lebih sempurna sedang giat dilakukan sekarang dan insya-Allah penghujung tahun ini akan siap. Apapun saya yakin peranan baginda lah yang mempercepatkan pembinaan jalan ini.

Keduanya, berkenaan masalah pengambilan tanah yang diusahakan rakyat jelata oleh sebuah syarikat perladangan juga di Jajahan Gua Musang. Sekali lagi saya memberanikan diri memohon limpah perkenan DYMM Raja Perempuan untuk campurtangan menyelesaikan masalah ini. Alhamdulillah sekali lagi saya memanjat syukur kepada Allah kerana hasil keprihatinan DYMM Tuanku, tanah-tanah yang diambil itu akhirnya dikembalikan kepada rakyat jelata.

Satu pengalaman manis yang tidak akan saya lupakan apabila dalam satu majlis rasmi yang dihadiri oleh DYMM Raja Perempuan, baginda begitu 'sporting' dan memberikan kerjasama yang langsung saya tidak jangkakan. Pada majlis tersebut saya diberi amanah untuk merakamkan gambar baginda bagi pihak jabatan saya. Sesungguhnya, DYMM Tuanku dengan spontan sentiasa memberikan reaksi 'sporting' setiap kali saya memetik lensa kamera. Peristiwa itu benar-benar meninggalkan kesan mendalam bagi pihak diri saya.

Junjung kasih Tuanku!

No comments:

Post a Comment