Friday, June 19, 2009

Hikmah di sebalik pergolakan Pas..

Mahu tidak mahu, kita tetap perlu menerima hakikat bahawa parti Pas sekarang ini sedang mengalami pergolakan dalaman angkara isu kerajaan perpaduan. Sama ada ianya serius atau tidak bukan persoalannya. Apa yang hendak saya sentuh dalam ruangan ini ialah berkenaan hikmah yang perlu kita renungi bersama.

Selama ini mungkin ramai ahli Pas dan penyokong Pas dari luar parti serta yang tidak berapa mengenali pimpinan Pas dari dekat merasakan bahawa pimpinan Pas hari ini adalah yang terbaik atau pun lebih baik dari mana-mana pimpinan parti lain. Saya juga turut berpandangan yang sama. Namun, setelah munculnya isu kerajaan perpaduan ini, dan menyaksikan kenyataan yang pro dan kontra terhadap idea KP (Kerajaan Perpaduan) ini, barulah kita mula melihat mana pemimpin Pas yang benar-benar berjuang untuk merealisasikan matlamat parti, dan mana yang berselindung untuk kepentingan diri.

Satu persatu pemimpin jenis kedua ini (menggunakan Pas untuk kepentingan diri) mula terdedah dan semakin jelas kepada kita. Demikian juga satu persatu kita makin meyakini jenis pimpinan Pas yang betul-betul ikhlas untuk perjuangan parti. Di sinilah hikmah yang saya sebutkan pada awal tulisan tadi. Jika tidak kerana isu KP ini, pasti masih ramai yang sangsi dan tidak percaya akan wujudnya petualang dalam Pas.

Justeru itu, saya berdoa dan mengharapkan Mursyidul Am Pas bersama pimpinan lain yang komited dengan parti dan Islam akan terus mendapat kekuatan dari Allah swt untuk menghadapi golongan 'munafik' dalam Pas ini dan seterusnya membersihkan parti untuk terus maju ke hadapan bersama rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat.

No comments:

Post a Comment