Monday, June 15, 2009

Sejarah sebagai subjek wajib sekolah rendah.

Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia dalam akhbar Berita Minggu (14 Jun 2009) menumumkan bahawa subjek Sejarah akan dijadikan subjek wajib di sekolah rendah tak lama lagi. Alasan yang diberikan selain selaras dengan Pelan Induk Pembangunan Pendidikan, ia akan membantu mempercepatkan proses transfomasi pendidikan.

Secara mudahnya, pengenalan subjek ini diharap mampu membina keperibadian pelajar yang kenal dan cintakan negara hasil dari pengetahuan dan pemahaman tentang sejarah negara. Memang molek cadangan ini. Malahan di peringkat sekolah menengah subjek ini telah ada sejak sekian lama. Saya tidak bercadang untuk mengulas tentang baik buruk idea Kementerian Pelajaran ini kerana saya yakin ramai yang akan menyokong tujuan baik ini.

Cuma saya rasa pihak kementerian khasnya dan masyarakat umumnya terlepas pandang tentang satu subjek yang cukup penting dalam proses pembinaan keperibadian bangsa dan negara kita. Subjek tersebut ialah Kesusasteraan Melayu. Subjek inilah yang mampu menceritakan dan memperlihatkan seterusnya menjelaskan tentang akar budaya bangsa kita, rupa bentuk bangsa kita, nilai-nilai budi dan budaya kita. Subjek ini mampu menerap dan membina keperibadian para pelajar dengan nilai-nilai kemanusiaan yang unggul dan kenal diri, bangsa dan budaya.

Malangnya, disebabkan salah pemahaman tentang subjek ini, maka ia dianggap tidak penting dan boleh diabaikan. Salah pemahaman ini berlaku disebabkan kita hanya menafsirkan subjek Kesusasteraan Melayu itu hanyalah subjek yang mengajar cerita semata-mata hasil ilham dan imaginasi seseorang pengarang, tanpa kita ada rasa untuk mengenal inti makna sebenar kesusasteraan itu.

Bangsa-bangsa besar di dunia amat menyanjungi tinggi hasil-hasil kesusasteraan mereka. Kesusasteraan mendapat tempat yang tinggi dalam masyarakat. Malahan, jika kita melihat ke belakang, para orientalis barat telah menggunakan hasil-hasil Kesusasteraan Melayu (lama) untuk mengkaji dan mengenal rupa bentuk keperibadian bangsa Melayu. Namun kita di negara ini belum sampai ke tahap yang sepatutnya untuk mengenal makna dan kepentingan mata pelajaran ini dalam usaha menjayakan matlamat Falsafah Pendidikan Negara.

No comments:

Post a Comment