Monday, June 15, 2009

Kes Manohara vs anak raja.

Sebagai seorang rakyat negeri Kelantan, yang kebetulan masih ada rasa kasih kepada institusi istana, saya turut mengikuti perkembangan kisah Tengku Temenggong Kelantan dengan isterinya Manohara Odelia Pinot menerusi kenyataan akhbar dan laman-laman web tertentu yang memuatkan berita tentang pasangan diraja ini. Pelbagai pendapat yang pro dan kontra diutarakan. Namun, saya tidak berminat untuk meyatakan siapa yang salah dan siapa yang betul dalam kes mereka berdua ini.

Cuma saya ingin menitip pandangan tentang perlunya anak-anak raja, malahan para raja dan kerabat diraja agar lebih berhati-hati dalam hal perlakuan dan cara hidup kerana mereka adalah kumpulan turus negeri yang tetap memberi kesan kepada negara/negeri dan rakyat jelata di atas setiap perbuatan atau perlakuan.

Hari ini, pada zaman rakyat jelata sudah celik minda dan pengetahuan, setiap perbuatan, perlakuan, gerak geri dan cara hidup raja, anak-anak raja akan diperhati dan dinilai dengan teliti. Bagi rakyat jelata hari ini, kemuliaan dan kebesaran keluarga diraja bukan dinilai kepada rupa paras yang tampan atau jelita, bukan kepada kehebatan istana, bukan kepada kemewahan gaya hidup dan bukan kepada retorika titah-titah yang muluk-muluk. Tetapi kemuliaan dan kebesaran keluarga diraja (raja, anak-anak raja) dinilai berdasarkan keprihatinan kepada tanggungjawab mereka terhadap rakyat dan negara/negeri. Maka para raja dan anak-anak raja perlu bijak menyesuaikan diri agar tidak terus leka dengan status diraja sampai setiap perbuatan atau perlakuan nampak canggung pada kacamata rakyat.

Sebagai contoh, dalam bab memilih isteri, lebih elok dan manis sekiranya calon isteri itu diambil daripada kalangan sebangsa yang faham adat dan budaya kita kerana isteri itu nanti tetap ada peranan rasmi khusus kepada rakyat. Sesungguhnya, gadis-gadis Melayu yang jelita dan baik budi masih ramai. Cuma perlu usaha dan sedikit rendah diri untuk mencemar duli masuk ke kampung-kampung kerana di situ lah akan ditemui perawan jelita yang suci dan baik budi. Tidak ada gunanya memilih bakal isteri dari golongan selebriti sekiranya nanti bakal mengundang masalah, malahan sampai ke tahap mencemar kebesaran dan darjat istana.

Moga-moga insiden yang sedang berlaku ini akan menjadi pengajaran buat Tengku Temenggong Kelantan demi nama baik istana, rakyat dan negeri Kelantan.

No comments:

Post a Comment