Monday, June 29, 2009

Pabila ajal tiba...

Seluruh dunia khususnya peminat bintang pop tersohor Amerika Michael Jackson sedang meratapi kematian penyanyi itu dua tiga hari lepas. Michael dikatakan meninggal secara mengejut apabila jantungnya dikatakan tiba-tiba berhenti kesan terlebih dos ubat penahan sakit. Apapun alasannya, yang pasti bila ajal tiba, manusia akan tetap mati.

Saya tidak bermaksud untuk mengulas tentang sebab kematiannya. Sekadar untuk menyebut atau mengimbas kembali tentang seorang manusia yang diberi kelebihan oleh Allah swt semasa hayat hidupnya. Kelebihan Michael telah menjadikannya penyanyi tersohor, dilimpahi kekayaan dan hidup penuh dengan kemewahan, sehingga menjadikannya sorang manusia yang takbur dan angkuh dengan ketentuan Tuhan ke atas dirinya.

Daripada seorang budak Afro-Afrika yang hitam, dia berusaha mengubah keadaan fizikal dirinya yang pada anggapannya tidak sempurna. Dari bentuk rambut, warna kulit, bentuk hidung, pipi, dagu dan mulut, telah diubahnya dengan bantuan kepakaran manusia yang terhad. Hasilnya lahairlah seorang Michael Jackson yang baru, yang penuh dengan ketidaksempurnaan. Pernah suatu ketika dia membeli balang oksigen dan tidur di dalamnya untuk memanjangkan hayatnya.

Kuasa wang dan kekayaan selalunya menjadikan manusia buta dan boleh ke tahap mencabar Tuhan. Tapi manusia tetap manusia sebagai makhluk yang dijadikan. Mana mungkin boleh mencabar kesempurnaan Tuhan Yang Maha Berkuasa. Makanya, sekarang kita menyaksikan seorang manusia bernama Michael Jackson akhirnya mati jua pada usia 50 tahun. Teringat saya akan kisah Maharaja China yang pertama iaitu Shih Huang Ti yang berusaha mencari pelbagai jenis ubat untuk hidup selamanya, tetapi akhirnya mati dalam usia muda.

Moga-moga kisah ini boleh menjadi iktibar kepada kita semua. Setiap kejadian yang ditentukan Allah itu telah pun sempurna dan pasti ada hikmah di sebalik setiap kejadian kita. Walau bagaimana pun, saya tetap bersyukur kerana Michael ditemukan dengan hidayah Allah apabila didakwa menganut agama Islam pada penghujung hayatnya.

Salam takziah buat keluarga Michael@ Mikail.

1 comment:

  1. TIADA YANG LEBIH BERKUASA MELAINKAN YANG DI ATAS.....

    INGAT NAK BUAT JUGA HIDUNG BARU TAPI MJ DAH MATI SO SAYA CANCEL JERLAH NIAT ITU AHAKSSS

    BELIAU MATI DI USIA EMAS DAN SAAT KEBANGKITAN SEMULA POPULARITI BELIAU.....THE BEST ARTIST IN THE WORLD

    ReplyDelete